Rabu, September 26, 2012

Menangani ‘Sazali’ Zaman Moden

“Daddy yang bersalah!”                                                                                                          
Saya pernah menonton beberapa babak filem Hindi di TV, kisah mengenai anak perempuan yang bertengkar dengan ayahnya. Si anak menyalahkan ayah kerana tidak memberi ilmu secukupnya buat bekal menempuh hari depan, sehingga dia terpaksa berjuang sendirian mendepani kehidupan yang serba mencabar. 
Maksud ilmu secukupnya itu bukan sekadar hantar anak ke sekolah belajar ilmu akademik, tapi juga ilmu yang tidak diajar di sekolah seperti ilmu agama, ilmu kemanusiaan, ilmu kasih sayang, ilmu adab dan tatasusila, ilmu tanggungjawab dan macam-macam lagi. Terpaku saya membaca baris-baris dialog antara mereka berdua.

Teringat saya pada cerita Anakku Sazali lakonan Allahyarham P.Ramlee. “Jikalau 10 tahun dulu bapak melakukan sedemikian (mendidiknya dengan tegas) barangkali Sazali boleh jadi baik sekarang. Tetapi sekarang  sudah terlambat! Bapak yang bersalah dalam soal ini. Bapak membesarkan Sazali secara membabi buta saja. Segala kemahuan Sazali bapak tunaikan, segala hajat Sazali bapak sempurnakan.”
“Bapak yang bertanggungjawab atas segala kelakuan baik dan buruk Sazali!”
“Tiap-tiap satu kejadian, tiap-tiap satu perbuatan Sazali, bapak yang bertanggungjawab!”
Demikianlah sebahagian dialog klimaks pertentangan Sazali terhadap  ayahnya.
Dialog berhantu!!                                                                                                                     
Dialog ini acapkali terngiang-ngiang di gegendang telinga saya apabila terbaca pelbagai kisah ‘sazali’ dan ‘sazaliah’ moden yang terpapar di dada akhbar, majalah dan skrin TV. Dialog ini juga sering berkocak dalam benak fikiran saya saat anak-anak memanjat usia dewasa mereka. Bimbang, gusar, takut, cemas, seiring usia remaja mereka. Apakah mereka akan mengulangi dialog keramat ini 10 tahun lagi? Apakah mereka akan menuding jari kepada saya apabila mereka ‘terkapai-kapai’ dan ‘lemas’ dalam arus kehidupan kelak? Tidak! Tidak semudah itu……
Mulut kasi makan, bontot kasi rotan       
Maka sebab itulah dalam marah saya kepada mereka seiring nasihat, bebel saya seiring memujuk, teguran saya seiring doa, merotan seiring memahamkan mereka erti dan nilai hidup. Sering saya fahamkan mereka tugas saya bukan sekadar memberi mereka makan, pakai dan sekolah tapi saya adalah khalifah Allah dalam rumah ini. Sebagai khalifah saya tidak akan sesekali memandang sebelah mata jika putik-putik bunga Sazali mula tumbuh dalam diri anak-anak saya. Pantas saya mencari jalan untuk memangkas. Nak memangkas putik-putik ini bukan boleh karate saja. Kena banyak sorong tariknya.
Yang ini kalau degil pun tak sanggup nak rotan
Apabila anak-anak berjaya pada masa depan, dia pasti akan bersyukur dan mengenang jasa ayah dan ibu yang mendidiknya dengan tegas dan penuh disiplin. Andainya kurang berjaya, mudah-mudahan dia tidak akan sekali-kali menuding jari kearah ayah dan ibu sebaliknya menyalahkan diri sendiri kerana tidak mematuhi arahan dan disiplin yang dibuat oleh ibu ayahnya.
Love my Daddy                                                                                                                           
Hmm … atas dunia bolehlah anak salahkan ayah dan suami tuding jari kepada isteri. Tidak ada mahkamah yang nak jatuhkan hukuman. Di akhirat esok macam mana? Bolehkah kita senang-senang berlepas dan cuci tangan atas kegagalan kita mendidik mereka? Tidak sekali-kali.Waktu itu demi nak melepaskan diri dari api neraka, manusia sanggup bertekak, bergaduh dan bergasak hatta dengan ibu ayah tercinta. Waktu itu sudah tidak ada istilah love my daddy, love my mummy lagi. Aduhh……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih membaca blog ini.

Menghargai anda sehingga bila-bila...

Jangan lupa jadi kawan saya di blog ini dan facebook.