Isnin, Oktober 01, 2012

Ukur Baju di Badan Anak


“Nak yang tu jugak!”                                                                                                               
Setiap kali pergi membeli belah barangan sekolah anak-anak setiap hujung tahun, saya perhatikan umumnya golongan remaja cukup gemar dengan produk yang berjenama.
 Kasut sekolah tidak mahu pilihan ayah atau ibu tapi pilihan kesukaan rakan-rakan mereka. Apa yang hot di pasaran, itu yang mereka gilakan. 
Baik kasut, seluar, kain, baju atau beg sekolah, semuanya sama saja. Maknanya kalau produk itu lebih hot dan lebih promosinya di media, maka produk itulah yang mereka berkenan. Pastinya, produk yang lebih ‘menjeritnya’ didada iklan menyebabkan lebih cepat tirisnya wang dari dompet si ayah.
“Ayah belikan dua pasang kasut sekolah berjenama X untuk kamu, setuju?”
“Tidak setuju. Saya dapat satu pasang kasut pun tidak mengapa asalkan yang berjenama!”
“Kalau ayah tidak mahu beli, tidak mengapalah. Saya pakai kasut yang lama.”
Moralnya? Anak-anak lebih rela pakai kasut buruk yang berjenama berbanding kasut baru yang berjenama tak popular.
Selipar jepun betina                                                                                                                 
Itulah yang dinamakan kuasa iklan. Kiri, kanan, atas, bawah hatta pakaian dalam yang orang tidak nampak pun dikuasai oleh produk-produk yang ada jenama. Kalau pakai produk yang tidak berjenama, terasa kecil kita di mata rakan-rakan.

Jenama atau tidak, asalkan tetap boleh di bawa ke masjid

Sehingga selipar jepun yang tak lapuk dek zaman pun terpaksa mengikut peredaran zaman. Sekarang sudah ada pelbagai versi, corak dan warna. Untuk remaja perempuan lain dan untuk remaja lelaki lain. Dulu sesiapa pun boleh sarung selipar jepun asalkan muat, sekarang tidak boleh lagi. Kena tengok genderselipartudulu- jantan ke betina. Harganya? Tentulah jauh lebih mahal berbanding selipar jepun dulu-dulu!

Fesyen J-Lo (jeans londeh!)                                                                                                       
Pernah saya lihat sekumpulan remaja lelaki menghadiri majlis kenduri kahwin. Semuanya satu stail. Baju T hitam singkat paras pinggang. Fesyen rambut yang tak perlu disikat, seluar jeans yang terlondeh ke paras pinggul serta seluar pendek yang dipanggil boxer menggantikan seluar dalam.Saya berbisik di telinga anak lelaki saya yang berusia 12 tahun.
Agaknya macam mana mereka nak bersolat kalau pakaian macam tu? Rukuk sikit sudah terdedah pinggang apatah lagi kalau sujud. Tentu jelas terlihat lurah pinggul. Maknanya, kalau nak bersoalat juga mereka kena cari kain pelikat. Ataupun langsung tidak solat.Anak saya hanya diam membisu. Disudut hatinya mungkin dia bersetuju dengan pandangan saya. Namun saya tahu dia tetap berminat dengan fesyen-fesyen remaja masa kini.
Remaja semi-solehah                                                                                                                  
Itu baru hal anak lelaki, belum ambil kira songeh anak-anak perempuan. Fesyen mereka lebih pelbagai dan bermacam-macam. Edaran fesyen dikalangan wanita terutama remaja lebih pantas. Baik remaja togel dedah rambut dan aurat dengan remaja ala-ala skema semi-solehah ,fesyen nya sama saja. Dua-dua ikuti arus zaman. Up to date. 
Kalau tudung ala pinky-pinky, baju dan seluar hatta kasut mesti ada unsur-unsur pink jugak. Apa-apa hal pun, kita sebagai ibu bapa kena ikuti rapat-rapat tuntutan fesyen anak-anak ni. Bukan semuanya boleh diikut dan diturut saja kehendak mereka. Kalau kita turutkan juga, bukan saja dompet kita menipis, nilai-nilai murni budaya, bangsa dan agama pun boleh menipis dibuatnya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih membaca blog ini.

Menghargai anda sehingga bila-bila...

Jangan lupa jadi kawan saya di blog ini dan facebook.