Khamis, September 05, 2013

Sebenarnya Saya Suami Chef

Klik sini
Sejak akhir-akhir ini aku semakin teruja dengan rancangan berbentuk masakan yang disiarkan dalam TV. Gaya persembahan yang pelbagai apatah lagi hos rancangan yang kreatif bermain dengan pelbagai bahan di atas meja membuatkan aku pun turut terpegun dan sama-sama terpacak depan TV bersama isteri dan anak-anak. Secara tak langsung ia berjaya mengubah dimensi penonton terhadap dunia masakan. Isteri aku pun tak terkecuali.

Ahad minggu pertama setiap bulan (waktu ini poket masih penuh), aku akan membawa isteri dan anak-anak shopping keperluan bulanan. Untuk meraikan isteri, aku suka menolak troli ke arah lain dan isteri sama anak anak perempuan menolak troli ke arah sudut kegemaran mereka – barangan dapur. Di sana aku bebaskan dia untuk meneroka apa saja – mengikut kadar bajet dan tanpa gangguan suami yang kira nak balik cepat jer ...
Alhamdulillah. Saya memiliki isteri yang tak pandai ilmu gosip dan sembang tepi tingkap. Apatah lagi ilmu
bergayut di laman sosial dan sebagainya. Yang dia suka adalah berfantasi dengan 1001 macam resipi air tangan chef-chef terhebat dan bereksperimen dengan makmal dapurnya. Aku pun tak tahu apa masakan yang dia tak tahu buat. Seolah-olah apa yang aku suka makan semuanya dia tahu buat. Heh ... heh, tu yang sayang tuu ... (pssst! Jangan habaq mai kat dia naa ...) Yang pasti sejak tiga tahun kebelakangan ini aku lebih cerewet fasal pemakanan. Yalah, dah tua-tua ni makan kenalah yang berkhasiat dan sihat. Dan dalam hal ini isteri aku bukan saja berjaya menyediakan resipi yang menepati citarasa sihat aku malah persembahan kulinari gaya master chef lagi. Kurang minyak, gula dan garam. Kurang lemak, daging dan ayam. Lebih ikan, sayur, serat dan ulam.

Bacaan lanjut sila dapatkan Majalah Anis keluaran September yang sudah berada di pasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih membaca blog ini.

Menghargai anda sehingga bila-bila...

Jangan lupa jadi kawan saya di blog ini dan facebook.