Jumaat, September 21, 2012

Serangan Hantu Alaf Baru


Tembak! Tembak!!                                                                                                               
Kadang-kadang saya rasa membesarkan anak-anak yang ramai dalam zaman serba canggih ini seperti berada di medan peperangan. Tidak cukup masa untuk menarik nafas dan berehat panjang. Tidak cukup masa tidur nyenyak. 
Makan pun kadang-kadang setakat cuit-cuit dan ala kadar saja. Apatah lagi anak-anak ini semuanya masih di bangku sekolah. Mereka harus diasak, dibentuk, ditunjuk ajar, dibimbing, difahamkan supaya mereka tahu dan faham tugas dan matlamt hidup. Supaya mereka lebih bertanggunjawab dengan beban yang digalas.
Besooornya hantu!!       


Wajar diingat, di sekeliling anak-anak kita itu ada berbagai-bagai jenis hantu dan jin ifrit yang berusaha membelit, melilit, mengigit dan mengeroyok mereka dari pagi sampailah ke malam, dan sampailah ke pagi semula.
Walaupun hantu ini dapat dilihat dengan jelas, hendak menentangnya sangat sukar, lebih sukar daripada menentang hantu bertanduk yang tidak dapat dilihat. Sebabnya, hantu-hantu ini sangat kuat, sangat besar, sangat ramai, tersusun, jaringannya satu dunia malah hingga di dalam poket seluar anak kita pun mereka mampu duduk.
Itulah dia budaya hiburan melampau tidak henti-henti, drama dan tenovela bodoh yang tidak mencanai minda, budaya asing yang tidak senonoh, budaya materialistik dan berbangga dengan produk berjenama. Semuanya sedang cuba menguasai jiwa,mental dan rupa fizikal anak-anak kita.

                                                                           Klik di sini

Prisoner of ‘WAR’                                                                                                               
Memang sukar untuk menentangnya. Namun tetap kena lawan. Musuh ini pula bukannya tahu duduk diam atau ambil cuti. Putus asa dan tidur tidak sekali-kali. Aktif 24 jam. 
Lebih malang lagi, musuh-musuh ini menggunakan anak-anak dan juga  mak bapak orang Melayu Islam kita sendiri untuk mempromosikan dan menjaja program maksiat dan kejahatan mereka. Ucapan salam dan syukur bersimpang-siur dengan upacara maksiat. 
Anak-anak kecil kita terpegun, terpesona dan terkeliru. Jasad lahirnya didalam rumah bersama keluarga tapi minda dan jiwanya sedang dalam tawanan musuh.Jenuhlah kita nak mencuci minda yang tertawan dan  tercemar itu. Lambat bertindak atau dibiarkan, pasti ia menjadi virus yang merebak bagai barah.
Kuliah! Kuliah!                                                                                                                    
Kadang-kadang saya menggaru kepala mencari dan mempelbagaikan strategi serta senjata ampuh supaya tidak tewas dengan kehebatan senjata musuh. Buku-buku yang saya bacakan kepada anak-anak seusai solat maghrib berjemaah di rumah pun saya pelbagaikan.
Hari ini baca fadilat solat. Esok baca kisah perjuangan Rasulullah dan para sahabatnya. Lusa ulang kaji rukun dan syarat sah wuduk dan solat. Selepas itu minta anak bacakan kisah Juraij dan Alqamah. Sesekali minta mereka bacakan buku motivasi pelajar.
Macam-macam yang saya cuba bacakan. Anak-anak perempuan yang ‘bercuti’ pun diwajibkan hadir kuliah. Biasanya selepas membaca, saya kena huraikan mengikut akal mereka.
Isteri kena kuliah juga                                                                                                                 
Tidak lupa juga, isteri saya yang menjadi suri rumah sepenuh masa pun kena juga diberi kuliah dan tarbiah khusus. Barulah sasaran dan matlamt kami dalam membentuk anak-anak ini searah. Tidaklah saya ke utara, dia ke barat daya. 
Saya nak anak jadi macam ini dia nak anak jadi macam itu. Jawatan sepenuh masa di rumah harus digunakan total untuk mencorak dan mencanai hidup anak-anak ke arah yang kami kehendaki. Sekurang-kurangnya sewaktu saya di pejabat, dia dapat diharap untuk meneruskan perjuangan yang tidak pernah berhenti ini. Tugasnya sebagai ibu yang mempunyai ramai anak pada zaman serba moden ini memang sangat mencabar.
Sesekali anak-anak yang enak ‘dirasuk’ hantu ini ‘melawan’ juga apabila pelbagai peraturan dan undang-undang yang saya buat tidak menepati ‘selera’ mereka. Namun saya memahamkan mereka, tugas saya ini bukan saja-saja seronok tapi AMANAH yang akan ditanya di akhirat nanti. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih membaca blog ini.

Menghargai anda sehingga bila-bila...

Jangan lupa jadi kawan saya di blog ini dan facebook.